De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft een topkwartaal achter de rug. Vooral de enorme groei in Frankrijk is opvallend.
DHZ-hausse houdt aan
De omzet in het eerste kwartaal, dat eindigde op 30 april, kwam uit op 3,44 miljard pond (ongeveer 4 miljard euro), een stijging met 60% op jaarbasis. Dat de opbrengsten voor de moedermaatschappij van onder meer B&Q, Castorama en Screwfix ook ten opzichte van 2019 – dus vóór de crisis – nog ruim een vijfde hoger liggen, geeft aan hoe sterk het doe-het-zelfconcern de voorbije maanden presteerde.
Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Frankrijk groeide de groep sneller dan de markt, schrijft Retail Gazette. De omzet in het VK en Ierland steeg op jaarbasis met 66,8% tot 1,82 miljard pond (2,1 miljard euro). Nog straffer was de prestatie in Frankrijk: daar verdubbelde de omzet bijna (+97,4%) tot 1,17 miljard pond (1,4 miljard euro). Vorig jaar knoopten de Franse dochters Castorama en Brico Dépôt voor het eerst in vijf jaar weer met groei aan.
Vooruitzichten aangepast
De onlineverkoop van de groep steeg op jaarbasis met 63%: Kingfisher haalt intussen meer dan een vijfde van zijn inkomsten uit e-commerce. Ten opzichte van 2019 bedraagt de toename zelfs een onwaarschijnlijke 258%.
“Door de sterke start van het jaar verwachten we nu dat de omzet en de aangepaste winst voor belastingen in de eerste helft van het jaar boven onze eerdere verwachtingen zullen uitkomen,” verklaarde CEO Thierry Garnier.