Doe-het-zelfmarkt geraakt uit het slop
In 2014 is het bedrijfsresultaat van de bouwmarkten van Intergamma met 2,3% gestegen naar 132 miljoen euro. Ook de consumentenomzet is met 0,6% toegenomen tot 1,647 miljard euro. Intergamma heeft daarbij naar eigen zeggen vooral geprofiteerd van de investeringen in een duidelijke profilering van de formules Gamma en Karwei, het lokale ondernemerschap van de franchisenemers, de groeiende webactiviteiten en de internetafhaalpunten.
Ook de stijgende consumentenbestedingen en de aantrekkende woningmarkt hebben bijgedragen aan de omzet- en winstgroei, geeft de doe-het-zelfgroep aan. De voorzichtige groei is dan ook een hoopvol signaal in een sector die de afgelopen jaren sterk geplaagd werd door crisis. In 2013 kromp de doe-het-zelfmarkt nog met 8%, maar in 2014 zou de markt volgens Intergamma niet verder gedaald zijn. Het bedrijf verwacht dat de markt in Nederland het komende jaar zelfs licht groeit. De groei van de Belgische doe-het-zelfmarkt zal in 2015 wel nog achterblijven.
Crosschannel zorgt voor online en offline traffiek
Intergamma dankt zijn groei ook aan de verdere ontwikkeling van zijn crosschannelactiviteiten. Harm-Jan Stoter, algemeen directeur: “Klanten gebruiken steeds vaker de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een winkel. Binnenkort kunnen klanten in de bouwmarkt via een speciaal ontworpen internetzuil alle producten, zoals meubels, direct zelf bestellen. Wij geloven in een sterke combinatie tussen een winkelbeleving en onze webshops. Veel klanten die nu laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, hebben deze artikelen eerst bekeken in de winkel.”
Het aantal bezoekers van de websites van de formules is in een jaar tijd met 28% gestegen tot 1,2 miljoen bezoekers per week. Alle Nederlandse bouwmarkten van Intergamma hebben inmiddels ook een PostNL Pakketpunt, waar klanten hun bestelling van andere winkels kunnen ophalen en versturen. “Dit jaar zullen in de bouwmarkten ruim een half miljoen pakketten worden afgehaald. Mede hierdoor stijgt het aantal bezoekers in de bouwmarkten van Gamma en Karwei”, aldus nog Stoter.
“Daarnaast zijn diverse logistieke processen geoptimaliseerd”, klinkt het nog. Dit zou hebben geleid tot “een grotere betrouwbaarheid in leveranties, structureel lagere kosten en een aanzienlijke daling van het aantal vrachtwagenkilometers”. In april 2015 plant Intergamma bovendien negen winkels van Gamma en Karwei, in het zuiden en midden van Nederland, over te nemen van één van de franchisenemers.