Intergamma, de doe-het-zelfgroep achter de ketens Gamma en Karwei, verkocht vorig jaar minder dan in topjaar 2020, maar sterkte de winst wel flink aan.
Met dank aan click&collect
De bouwmarktgroep Intergamma profiteerde ook in 2021 van de bouw- en verbouwwoede. Het moederbedrijf van Gamma (in België en Nederland) en Karwei (in Nederland) tekende 1,419 miljard euro omzet op en een brutowinst (EBITDA) van 191 miljoen euro. Een sterke presentatie, vindt het bedrijf zelf, aangezien de Benelux vorig jaar nog geplaagd werd door lockdowns en coronabeperkingen.
De bouwmarkten profiteerden van de grote interesse in het verduurzamen van woningen, waarvoor de groep het aanbod verder uitbreidde, maar rolde ook vernieuwde winkelconcepten uit en zette sterk in op onlineverkoop en click&collect. De online-omzet kwam uit op 280 miljoen euro.
Consument nu terughoudend
Toch was de verkoop zwakker dan in 2020, wat een uitzonderlijk goed jaar was omdat iedereen thuis zat en zijn woning begon te vernieuwen. Intergamma haalde toen liefst 1,7 miljard euro omzet. De winst lag in 2020 wel een stuk lager op 188 miljoen euro. Intergamma vergelijkt echter niet met het coronajaar maar met 2019. In vergelijking daarmee zijn de financiële resultaten inderdaad sterk verbeterd. De omzet klokte toen af op 1,407 miljard euro en de brutowinst op 136 miljoen euro.
Over 2022 is CEO Harm-Jan Stoter “voorzichtig” door “de onzekerheid rondom het consumentenvertrouwen, de energiecrisis, inflatie en de oorlog in de Oekraïne”. “Consumenten zijn terughoudend als het gaat om het doen van grote aankopen en we verwachten dat die trend zich zal voortzetten zolang er onzekerheid is.” In september van dit jaar neemt de topman ook afscheid na 16 jaar aan het roer. Hij wordt opgevolgd door Joost de Beijer, eerder actief bij Maxeda DIY en bij Hema als CFO.