Grootste groei op thuismarkt
De omzet van de Duitse Hornbach-group steeg met 4,3 procent naar 3,37 miljard euro. Bij Hornbach-Baumarkt, dat 141 doe-het-zelfwinkels verenigt in negen Europese landen, steeg de omzet met 4,4 procent naar 3,15 miljard euro. Die groei werd vooral gestuwd door de 92 filialen in thuisland Duitsland: daar steeg de omzet met vijf procent naar 1,83 miljard euro.
Op vergelijkbare basis was er in Duitsland sprake van een groei van 4,9 procent en het marktaandeel in Duitsland steeg van 9,3 procent naar 10 procent. “We genereerden een aanzienlijke groei in het voorbije jaar en dat ondanks een negatieve trend in de sector”, zegt Albrecht Hornbach, voorzitter van de raad van bestuur.
Het goede weer op het einde van het jaar zorgde er ook voor dat Hornbach Baustoff goede resultaten kon voorleggen, omdat bouwwerken amper stillagen tijdens de winterperiode. Bij die subdivisie groeide de omzet met 4,1 procent naar 216 miljoen euro.
Aandeel buitenland valt terug
In andere Europese landen steeg de omzet met 3,5 procent naar 1,33 miljard euro, maar door de sterke resultaten in Duitsland viel het aandeel van buitenlandse verkopen toch terug naar 42 procent, komende van 42,4 procent.
Hornbach Group zal met volledige resultaten naar buiten komen op 27 mei van dit jaar.