De Duitse doe-het-zelfketen Hornbach heeft in haar vorige boekjaar haar geconsolideerde omzet met vijf procent zien groeien. Dat was mede dankzij een goeie prestatie in Nederland, waar de omzetgroei zelfs de dubbele cijfers haalde.
Blijven investeren in e-commerce
In het boekjaar 2015/16, dat liep tot 29 februari, groeide de omzet van de Duitse keten met 5,1% aan tot 3,755 miljard euro. In de Baumarkt-divisie, die de 153 bouwmarkten met tuincentra groepeert, was de groei zelfs 5,3%. In Nederland was dat zelfs dubbel zo veel: “In Nederland voorzien wij duidelijk in een behoefte. Eind 2015 hebben wij twee nieuwe vestigingen geopend in Best en Geleen. Daarnaast zien we groei in e-commerce: de omzet via de onlineshop stijgt”, aldus financieel directeur Wim Sigmond van Hornbach Nederland.
De omzet was niet het enige cijfer dat omhoog ging bij Hornbach: ook de productiviteit per oppervlakte-eenheid steeg, en naar aanleiding van de goeie resultaten verhoogt de Hornbach-groep ook meteen het dividend met dertien procent. Het 140 jaar oude bedrijf gaat bovendien verder blijven investeren in e-commerce, om in lijn te blijven met “de voortdurende transformatie van de commerciële wereld”.