Doe-het-zelfketen Hornbach pakt in Nederland uit met een fameuze stunt: klanten krijgen er geld terug als de prijzen binnen de dertig dagen na aankoop alsnog dalen.
Pro-actieve terugbetaling
De nieuwe versie van de laagsteprijsgarantie gaat volgende week in. Vanaf dan zal de bouwmarkt consumenten niet enkel op het moment van aankoop de laagste prijs garanderen, maar ook in de dertig dagen erna. Als het product in kwestie in die periode daalt, krijgt de klant het verschil automatisch terugbetaald. Dat gebeurt niet in cash, maar wel als tegoed op toekomstige aankopen bij de retailer.
“Niets is zo vervelend als ontdekken dat de verf die jij gisteren gekocht hebt, vandaag in prijs gedaald is”, zegt algemeen directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland. “Je voelt je als klant dan toch een beetje belazerd.” De laagsteprijsgarantie is geldig op het volledige assortiment van Hornbach, goed voor ongeveer 120.000 artikelen.
De nieuwe strategie maakt deel uit van het getrouwheidsprogramma van de bouwmarktketen. Om geld te kunnen terugkrijgen, moeten klanten via de website of app een account openen. Online aankopen worden automatisch geregistreerd, terwijl aankopen in de fysieke winkels aan de account gekoppeld kunnen worden door de barcode op het kassaticket te scannen. De terugbetaalde tegoeden blijven drie jaar geldig.