Doe-het-zelfketens Hubo en Multimate zijn druk bezig met het opzetten van een eigen webwinkel. De nodige voorbereidingen voor de winkels zijn daarvoor al getroffen, heeft moederbedrijf Euretco bevestigd.
Nieuwe software
De volledige omnichannelstrategie wordt pas in het najaar uit de doeken gedaan, maar het is nu al zeker dat er een webwinkel in de steigers staat bij Hubo en Multimate. Euretco is daarvoor op zoek naar een ‘online content marketeer‘, die werk moet maken van de online zichtbaarheid van de ketens. Dat schrijft RetailTrends.
Het voorbije halfjaar zijn de verschillende ondernemers van de ketens alvast overgestapt naar een nieuw winkelautomatiseringssysteem. Daardoor moet alle nodige data nu in realtime beschikbaar zijn in de winkels, maar ook bij online portalen zoals de webshop of kiosken in de winkels. Dat is nodig om bijvoorbeeld de stock van de winkels te kunnen opvolgen.
De websites van Multimate en Hubo verwijzen momenteel enkel door naar de dichtstbijzijnde winkel. In de toekomst zal de bezoeker er dus ook meteen aankopen kunnen doen. Het is nog niet duidelijk of die dan thuis geleverd worden of dat klanten die moeten komen ophalen in de winkel. Bij dit soort ondernemingen gaat het echter vaak over dat tweede systeem, vanwege de grootte van de producten, maar ook om de onafhankelijke ondernemers tevreden te houden.
Opmerkelijk: ook Hubo België, dat oorspronkelijk afhing van Hubo Nederland maar sinds 1992 een apart bedrijf is, liet onlangs weten dat het aan een eigen webshop werkt.