Intergamma, het moederbedrijf van bouwmarktketens Gamma en Karwei, start samen met fabrikanten Trendly en Akzo Nobel een proef om de logistiek te verbeteren. De bedrijven gaan onder de noemer ‘samen bouwen aan het perfecte schap’ veel nauwer gegevens uitwisselen om zo de verkoopprestaties te verbeteren.
Dit gebeurt onder de noemer van GS1 DAS. De proef maakt deel uit van een grotere operatie waarbij vanaf eind 2012 alle artikelen in de doe-het-zelf-markt via GS1 DAS moeten worden uitgewisseld. Daarmee moet een einde komen aan de handmatige invoer van artikelgegevens in retailspecifieke Excelbestanden. Die methode is erg foutgevoelig, wat in het logistieke traject voor problemen zorgt.
Ingmar Hensbergen van GS1 Nederland legt tegenover Logistiek.nl uit hoe het werkt. ‘De bedrijven willen de beschikking hebben over eenduidige en betrouwbare kwalitatief goede artikelgegevens. Zij zien dit als randvoorwaarde om aan de wensen en eisen van de consument te voldoen. De bouwmarkt wil de juiste informatie hebben om goede schappenplannen voor zijn winkel te kunnen maken. Artikelgegevens zoals lengte, hoogte, breedte moeten dan wel kloppen. Kijken we naar de toekomst, dan is de juiste productinformatie cruciaal in het licht van de grote toename aan online verkopen.’
De uitgewisselde gegevens van producten betreffen onder meer afmetingen, gewicht, verpakkingstype, barcodes en btw-tarief. Het project is een belangrijke stap naar de betere samenwerking tussen DIY-retailers en fabrikanten, die Intergamma-topman Harm-Jan Stoter sterk bepleitte in een interview met RetailDetail.