Karwei lanceerde vandaag in Uden een vernieuwd winkelconcept, waarmee de formule een sterkere focus legt op woondecoratie. De formule wil zich met vloeren, verlichting en raam- en wanddecoratie profileren als specialist in woninginrichting.
Scherpere keuze formule
De artikelen van die vier groepen zijn op elkaar afgestemd en bij elkaar geplaatst, zodat klanten eenvoudig artikelen kunnen combineren. Ze vinden bij Karwei in Uden tevens de benodigde bouwmaterialen voor het inrichten van de woning. De assortimenten zijn uitgebreid en moeten de klanten helpen om met eenvoudige middelen hun huis te verfraaien. Met de scherpere formulekeuze verdwijnen producten als witgoed, waterkokers en fietsen.
“Met deze vernieuwing benadrukken we de boodschap dat de consument voor vloeren, verlichting en raam- en wanddecoratie naar Karwei moet”, vertelt directeur Machiel van der Sluis. “Er is behoefte aan een formule tussen de woninginrichter en de traditionele bouwmarkt in. Karwei wil deze lacune verder uitbouwen en de positionering van de formule versterken”.
Vrouwelijke klusser helpen
De formule verwacht met de focus meer vrouwelijke klussers aan te trekken: zij vinden in de winkel tips en inspiratie en hulp bij monteren en inmeten. “We begrijpen de vrouw achter de klusser en beogen een vrouwelijke bouwmarkt te zijn. Vrouwen hebben een groeiende interesse voor het inrichten van de woning. De klussende vrouwen die we over de vloer krijgen, zijn jonger dan voorheen. Vaak zijn dit starters die met de eerste woning bezig zijn”, aldus Van der Sluis.
De franchiseformule heeft via sociale media veel interactie met vrouwelijke klanten opgebouwd. “Op Facebook praten 95.000 volgers over Karwei. Instagram heeft een community van 53.000 vrouwen die het hebben over het verfraaien van de woning”, aldus marketingmanager Laurens Miedema.
Vervolg op test
Het vernieuwde format in Uden is een vervolg van de pilot die Karwei vorig introduceerde bij Karwei in Heesch. Begin volgend jaar heropent de winkel in Goirle (2500 m²), gevolgd door een winkel van 4000 m² aan de Spaklerweg in Amsterdam. Voor 2017 staan nog twee heropeningen op de agenda.
Karwei, samen met Gamma onderdeel van Intergamma, telt in Nederland 136 bouwmarkten met een vloeroppervlakte tussen de 2000 en 6000 m². De formule behaalde in 2015 een omzet van 513 miljoen euro.