Verrassend nieuws uit doe-het-zelfland: Kingfisher gaat samen inkopen met Mr. Bricolage. Kingfisher, dat nochtans zeven keer groter is dan de Franse concurrent, wil zo sterker staan tegenover leveranciers.
Al voor volgend jaar
Kingfisher, de groep boven B&Q, Castorama, Brico Dépôt en Screwfix, gaat een inkoopsamenwerking aan met Mr. Bricolage. Al tegen de tweede helft van dit jaar moet de joint venture een feit zijn, klaar om samen te gaan onderhandelen met leveranciers voor boekjaar 2024/25. Kingfisher denkt producenten meer te kunnen bieden samen en ook een sterkere onderhandelingspositie te krijgen.
Nochtans is de Britse doe-het-zelfgroep met een omzet van veertien miljard euro vele malen groter dan zijn nieuwe inkooppartner. Bovendien komt al 45% van de omzet van eigen merken. Het wordt dus afwachten of bij Mr. Bricolage straks ook Kingfisher-merken in de rekken komen?
Dalende omzet
In het afgelopen boekjaar 2022-2023 daalde de omzet bij Kingfisher met 0,9%, op vergelijkbare basis zelfs met 2,1%. Wel moet daarbij worden gezegd dat 2021-2022 uitzonderlijk sterk was. De omzet in Frankrijk, waar Kingfisher concurreert met Mr. Bricolage, klokte af op omgerekend 5,1 miljard euro, een daling met 1,2%.
Vooral bij Brico Dépôt daalde de verkoop (-2,5%), terwijl de nog kleine keten Screwfix sterk in opmars is. De formule heeft nog maar vijf winkels op dit moment, maar dit jaar komen er nog 25 bij in Frankrijk. Brico Dépôt stapt dan weer over op kleinere winkelformaten: na panden van ruim 10.000 m² opent nu voor het eerst een vestiging van amper 1.000 m².