Kingfisher, moedermaatschappij van onder meer B&Q, Castorama en Brico Dépôt, verwacht dat het moeilijk zal zijn om het voorbije jaar te evenaren. Door de lockdowns was er een ware run op doe-het-zelfproducten en tuinartikelen.
Stevige groei door corona
De Britse DIY-groep zag de omzet in het boekjaar 2020-2021, dat eind januari afliep, met 7% oplopen tot 12,3 miljard pond (14,3 miljard euro). De winst voor belastingen steeg met 44% tot 756 miljoen pond (878 miljoen euro). Kingfisher profiteerde met name van een sterke stijging van de uitgaven voor huis en tuin. De onlineverkoop, die meer dan verdubbelde, vertegenwoordigt nu bijna een vijfde van de totale omzet.
In Frankrijk knoopte de Britse retailer voor het eerst in 5 jaar weer met groei aan. De Franse dochters Castorama en Brico Dépôt boekten een gezamenlijke omzet van omgerekend 5 miljard euro. Dat is een groei met 5,1% op vergelijkbare basis, schrijft LSA.
Kingfisher verwacht in 2021 een jaar met ‘twee snelheden’. Tijdens de eerste jaarhelft rekent de groep op een lage dubbelcijferige omzetgroei. Nadien zou er een geleidelijke groeivertraging komen, meldt de FT.