Om zijn doe-het-zelfhuismerk Parkside beter bekend te maken bij consumenten, heeft Lidl in Hongarije en Polen aparte winkels geopend die het volledige doe-het-zelfaanbod van de discounter presenteren.
Overrompeling
Het is een opmerkelijke ontwikkeling: vorige week opende Lidl een op zichzelf staande bouwmarkt in een winkelcentrum in de Poolse stad Bytom, met het merk Parkside op het uithangbord. In de winkel van 100 m² vinden shoppers het complete doe-het-zelfaanbod van de retailer terug, van slijpmachines, hamers en schroevendraaiers, tot accessoires en ander gereedschap voor kluswerken.
Het blijkt echter niet de eerste aparte vestiging te zijn voor het huismerk van de discountketen: in juli opende ook al een Parkside-winkel in de Hongaarse stad Biatorbágy, vlakbij Boedapest. Het werd een overrompeling op de openingsdag: honderden belangstellenden daagden op, met lange wachtrijen tot gevolg, meldt de website Világgazdaság. In een reactie zei Lidl dat de winkel een testproject is en dat het Parkside-assortiment sowieso ook in de winkels en online beschikbaar blijft.
Strategisch belang
Lidl investeert al langer in een uitbreiding van het aanbod in zijn non-foodwebshop. Daarbij is Parkside een strategisch belangrijk huismerk voor de discounter. Vorig jaar huurde de retailer zelfs de Amerikaanse acteur en politicus Arnold Schwarzenegger in als gezicht van het doe-het-zelfmerk.
Het is niet de eerste keer dat Lidl experimenteert met aparte (pop-up)winkels voor zijn huismerken: in juni opende de discounter bijvoorbeeld een tijdelijke winkel in het centrum van Antwerpen, om het uitgebreide babyassortiment onder het huismerk Lupilu in de kijker te zetten. In zijn supermarkten heeft de retailer onvoldoende ruimte om het volledige non-foodassortiment te presenteren. Bovendien kunnen consumenten in een offline omgeving de producten bekijken, vastpakken, voelen en testen.