De coronacrisis bezorgde de doe-het-zelfsector een boost, en dat is ook te merken aan de jaarcijfers van Maxeda, het moederbedrijf boven winkelketens Brico en Praxis: omzet en winst gingen flink de hoogte in.
Klussen tijdens lockdown
Retailgroep Maxeda, bekend van Brico in België en Praxis in Nederland, zag vorig jaar de omzet stijgen met zowat 12% tot 1,562 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg zelfs met 54%, van 111 miljoen euro in 2019 tot 171 miljoen euro vorig jaar. De groep investeerde 43 miljoen euro in winkelopeningen, remodelings en in een nieuw ‘fygitaal’ concept, maar moest ook vijf winkels sluiten.
De mooie cijfers komen niet onverwacht: de lockdowns inspireerden consumenten om meer aan het klussen te slaan in hun huis en tuin. De totale doe-het-zelfmarkt groeide met 17,7% in Nederland en met 18,1% in België, volgens GfK.
Maxeda is marktleider in België en nummer twee in Nederland. De groep baat nu in totaal 341 winkelpunten uit, waarvan 221 eigen filialen en 120 winkels in franchise. Brico heeft 136 verkooppunten, Brico Planit 13 en Praxis 192.