Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Ook speciaalzaken verdwijnen
De doe-het-zelfsector doet het goed in Nederland: alleen al vorig jaar steeg de omzet van alle winkelketens samen met meer dan 7%, zo’n 4% méér dan de groei die het Centraal Bureau voor de Statistiek kon optekenen voor de jaren 2015 en 2016. Klussen zit duidelijk in de lift in Nederland, al zijn de naweeën van de crisisjaren – waarin omzetdalingen van wel 10% geen uitzondering waren – nog steeds voelbaar.
Een opvallend gevolg is bijvoorbeeld de daling van het aantal doe-het-zelfzaken: tien jaar geleden telde Nederland nog 1355 bouwmarkten, terwijl dat cijfer vorig jaar slechts 1275 (-6%) bedroeg. Gamma blijft met 165 vestigingen de grootste, gevolgd door Praxis (153 filialen), Gamma-dochter Karwei (133 filialen) en Hubo (115 filialen). Ook speciaalzaken die handelen in verf en behang (-20%), vloeren (-15%) en ijzerwaren (-12%) verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld.
Er zijn wel uitzonderingen: het aantal doe-het-zelfwinkels die zich specialiseren in hout en tegels neemt aanzienlijk toe, met respectievelijk 14% en 10%.