Barslecht weer
Kingfisher zag zijn verkoop het voorbije kwartaal serieus dalen in vergelijking met vorig jaar, zo maakte de Europese reus bekend in een trading update. De groep realiseerde over de 13 weken (eindigend op 4 mei) een omzet van 2,62 miljard pond (ca. 3,05 miljard euro), een daling met 4,2% op vergelijkbare basis.
In Frankrijk zakte de verkoop liefst 5,6% om af te klokken op 1,08 miljard pond: Castorama ging op vergelijkbare basis 4,1% achteruit, Brico Dépôt verloor zelfs 7,3%. De Britse en Ierse activiteiten boetten 4,7% omzet in en eindigden op 1,07 miljard pond: B&Q zag zijn omzet op vergelijkbare basis met 5,6% achteruitboeren. Enkel het kleinere Screwfix boekte een bescheiden omzetgroei van 1,7%.
De rest van de internationale activiteiten – de groep is actief in alles samen 8 landen in Europa en Azië – liet een groei van 0,7% optekenen.”Het voor de tijd van het jaar ongewoon koude weer tijdens de cruciale Paasshoppingperiode weerhield vele consumenten ervan om klussen aan het huis of in de tuin te starten”, zegt topman Ian Cheshire (foto): “Het weer speelde ons zes weken lang parten – zes van de 13 weken”, voegde hij eraan toe.
Minder plantgoed, meer brandstof
Het was zelfs zo koud dat “mensen binnen bleven en hun verwarming opnieuw aanstaken”, zei Cheshire. Iets wat zich mooi laat aflezen van de stijgers en dalers binnen het assortiment: zo werd het voorbije kwartaal 8% minder plantgoed verkocht en zelfs 52% minder serres/tuinhuisjes. De verkoop van verf steeg dan weer met 6%, terwijl de vraag naar winterbrandstof amper bij te houden was: +66%.
Toch houdt de topman de moed erin: “Het weer begint stilaan wat te beteren en de groep heeft nog 80% van het jaar voor de boeg“, aldus Cheshire, die er ook op wijst dat elke vergelijking met vorig jaar voortaan wat makkelijker zal worden dankzij betere valuta-effecten (vorig jaar zat de euro in een zware crisis).