Guur klimaat
De totale netto-omzet van Maxeda daalde met maar 0,5 procent naar 1,4 miljard euro, maar dat heeft vooral van doen met de prestaties van de Belgische ketens van het bedrijf, die opereren onder de formulenaam Brico. Die winkels hebben de omzet met 2,3 procent zien toenemen, waarmee ze winkels iets minder presteerden dan de totale doe-het-zelfmarkt, die met 2,5 procent groeide.
Bouwmarkten in Nederland hebben stevig te lijden onder het gure economische klimaat. De huizenverkoop ligt grotendeels stil, terwijl veel consumenten grote uitgaven aan verbouwingen voorlopig voor zich uitschuiven. Maxeda heeft met zijn twee ketens de meeste vierkante meters bouwmarkt in Nederland. Voornaamste concurrent is Intergamma met de ketens Gamma en Karwei.
Eigen merken en assortimentsuitbreiding
De operationele winst daalde met twaalf miljoen euro naar 117 miljoen euro. Het bedrijf merkt daarbij wel op dat er 35 miljoen euro is geïnvesteerd in nieuw assortiment, eigen merken, een efficiëntere logistiek en de vernieuwing van winkels. Topman George Adams is tevreden over de resultaten: “We boeken grote vooruitgang in ons streven naar ‘Building the Best’. Wij hebben stevige resultaten kunnen bereiken in een moeilijk financieel klimaat en een steeds concurrentiëlere markt.”
De topman van Maxeda DIY toont zich dan ook ambitieus over de nieuwe jaargang. “De assortimenten die aankomend jaar worden geïntroduceerd, zullen klanten goed helpen om hun huis te verfraaien en te onderhouden en zullen zelfs een betere kwaliteit en gebruikersgemak bieden. Maxeda DIY Group is goed voorbereid op de toekomst. Onze strategische programma’s van assortimentsontwikkeling, verbetering van onze inkoop en het opbouwen van onze eigen merken, beginnen resultaat op te leveren.”