Stijgend marktaandeel in Duitsland
Hornbach schrijft de sterke prestatie in het tweede kwartaal vooral toe aan de doe-het-zelfwinkels en de tuincentra in Duitsland, waar het concern marktaandeel kon winnen. De vergelijkbare omzet lag er tussen begin juni en eind augustus liefst 7,7% hoger dan een jaar eerder. Het bedrijf profiteerde daarbij vooral van een herstel in de renovatiemarkten.
Financieel werd de zwakke prestatie van het eerste kwartaal echter nog niet volledig weggewerkt: de bedrijfswinst lag na de eerste zes maanden van het boekjaar immers nog altijd 9,7% lager dan vorig boekjaar. Dat kwam onder meer ook door een daling van de brutomarge, van 37 naar 36,6%.
Voor het hele jaar gaat Hornbach er niettemin vanuit dat de bedrijfswinst op zowat hetzelfde niveau als vorig jaar zal uitkomen. Voor de omzet verwacht het nog een lichte vooruitgang.
Hornbach telde eind augustus 140 doe-het-zelfzaken en tuincentra in Europa, twee meer dan vorig jaar.