RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin23 mei, 2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4%, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

 

Nieuwe strategie begint vruchten af te werpen

Dankzij een hogere online omzet en een verbeterde inkooppositie, blikt Intergamma naar eigen zeggen terug op een sterk jaar. “De omzet is voor de vierde keer op rij gestegen. We merken dat de Nederlandse consument meer uitgeeft door de aantrekkende huizenmarkt en economie”, zegt algemeen directeur Harm-Jan Stoter. 

De consumentenomzet nam vorig jaar met 1,4% toe tot 1,69 miljard euro. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat steeg dan weer beduidend: het EBITDA klom met 9% tot 131 miljoen euro dankzij het optimaliseren van het inkoopkanaal. De nieuwe strategie, die inzet op omnichannel en nieuwe winkelconcepten, werpt (stilaan) vruchten af, concludeert de doe-het-zelfretailer. Online is de omzet alvast met de helft toegenomen tot 94 miljoen euro.

 

Nieuwe Gamma met kluswerelden

Voor de winkelformules Gamma en Karwei heeft Intergamma vorig jaar nieuwe winkelconcepten ontwikkeld en getest. De bedoeling is dat beide ketens zo meer een eigen karakter krijgen: Karwei moet zich meer gaan richten op woningdecoratie en Gamma op grote bouwklussen. “De omzet van de pilotwinkels laat een positieve ontwikkeling zien”, aldus Stoter.

De nieuwe Karwei-formule werd al in 2016 geïntroduceerd, maar in 2017 opende ook Gamma drie pilotwinkels volgens een nieuwe formule. In die vestigingen worden artikelen bij elkaar gezet in ‘kluswerelden’ en zijn er geen hoge stellingen meer, waardoor het voor klanten duidelijker wordt waar ze moeten zijn. 

Als assortiment zal Gamma zich meer gaan richten op bouwen, verf, decoratief afwerken en ‘slim wonen’. Ook de stadswinkelformule Gamma Compact, die vandaag twee vestigingen heeft, zal verder uitbreiden. Wanneer de nieuwe winkelconcepten naar de andere winkels gebeurt, wordt deze periode beslist.

 

Ambitie: “Beste omnichannelretailer van de Benelux”

De bouwmarktgroep blijft zich verder inzetten op haar “groeistrategie die ervoor moet zorgen dat Intergamma de beste omnichannelretailer van de Benelux wordt”. Op omnichannelvlak probeert de groep de ervaring in de winkels, de apps en online op elkaar te laten aansluiten. Hierdoor kunnen klanten zich op allerlei manieren oriënteren en producten aanschaffen. 

Vooral in de productcategorieën (tuin)meubelen, tuinhout, vloeren, raamdecoratie en deuren is daardoor al een betere conversie zichtbaar. Klanten maken bij de Intergamma-ketens ook steeds vaker gebruik van online diensten, zoals de voorraden in de winkels inzien of chatten met bouwmarktmedewerkers.

Begin dit jaar heeft Intergamma alvast grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep, ingelijfd. Daardoor wordt Intergamma een gemengd bedrijf met zowel eigen winkels als franchisenemers. De overname moet ervoor zorgen dat Intergamma haar groeistrategie versneld kan uitvoeren: Van Neerbos Groep is goed voor 156 winkels en 4.500 medewerkers.
 

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin12 augustus, 2024
    Lidl opent Parkside bouwmarkten

    Om zijn doe-het-zelfhuismerk Parkside beter bekend te maken bij consumenten, heeft Lidl in Hongarije en Polen aparte winkels geopend die het volledige doe-het-zelfaanbod van de discounter presenteren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN