Rard Metz, directeur van Tuinbranche Nederland, bevestigt tegenover persdienst GPD dat de prijzen stevig aan het dalen zijn. Dit komt niet door goedkopere inkoop, maar door de concurrentie tussen winkelketens. “De kerstboomverkopers zeggen natuurlijk dat de kwaliteit van de bomen bij de bouwmarkt niet goed is, maar dat is onzin. Een boom is een boom”, laat hij optekenen. Volgens hem is er geen sprake van een daling van de belangstelling voor een boom. “Iedereen wil een beetje extra sfeer in deze donkere dagen.”
De verkoop van kerstbomen is in Nederland vele jaren het domein geweest van ambulante verkopers, die gedurende enkele weken in december op een vaste locatie gaan staan. Zij zien volgens GPD de verkopen dalen, omdat hun klanten nu uitwijken naar de goedkopere bomen. “Als je een brood koopt tegenwoordig, krijg je er een kerstboom bij”, wordt verkoper Rob Hulsker geciteerd. Winkelketens hopen door het aanbieden van goedkope bomen klanten te overhalen om ook andere kerstversierselen meenemen.