Dixons als grote voorbeeld
Bas Group werd enkele weken geleden eigenaar van iCentre via een doorstart na een faillissement. Daarbij werden 24 winkels overgenomen. “Om in deze markt te overleven, heb je een bepaalde schaal nodig”, zegt topman Steven Bakker van Bas Group tegen Noordhollands Dagblad. “iCentre is een prachtig merk, met hele mooie winkels. Het sluit ook heel goed aan bij onze filosofie bij hoe je een klant helpt en dat het in de winkel gaat om beleving.”
Die strategie moet bij iCentre nog verder worden versterkt, met als lichtend voorbeeld de ombouw die al plaatsvindt bij de Dixons-formule, die ook bij BAS Group hoort. Daar kunnen klanten intussen onder het genot van een kopje eerlijke koffie producten van meerdere fabrikanten uitproberen. Het personeel is uitgerust met iPads, die de functie van onder meer kassa en balie hebben overgenomen.
Bakker: “Wij hebben een analyse gemaakt over wat de functie van een winkel moet zijn met de komst van de internet-revolutie. Onze conclusie: Je moet er terecht kunnen voor het afhalen van orders die je hebt besteld op internet en voor het terugbrengen van producten als er iets kapot is. Maar daarnaast gaat het vooral om inspiratie en beleving.”