De Belgische omzet van Coolblue groeit harder dan de groepsomzet, dank zij de opening van nieuwe winkels en de uitrol naar het Franstalige landsgedeelte. De retailer behoort tot de winnaars van de coronacrisis.
Nieuwe winkels
Vorig jaar steeg de omzet van Coolblue in België met 48 procent naar 553 miljoen euro. De groepsomzet steeg met 34 procent naar 2 miljard euro. Ook de bedrijfswinst kende een mooie stijging met 35 procent naar 2,3 miljoen euro, las zakenkrant De Tijd in het zopas verschenen jaarverslag van de Belgische vennootschap. Maar hoe we dat bedrag moeten inschatten is minder helder: de Belgische afdeling koopt de producten in bij het Nederlandse moederbedrijf tegen onbekende voorwaarden.
De sterke groei van de retailer is in de eerste plaats te danken aan de coronacrisis, die e-commerce een enorme boost gaf. Coolblue rolde ook nieuwe diensten uit, zoals de installatie van elektronica in heel het land. Er openden nieuwe fysieke winkels in Hasselt en Brussel. Bovendien zet de webwinkel sterker in op het Franstalige landsgedeelte. Het bedrijf wierf vorig jaar 200 medewerkers aan, wat het totaal in België op 700 brengt.
Eerder deze week kondigde Coolblue de opening aan van een zesde Belgische winkel, in Kuurne. Fysieke winkels zijn belangrijk voor de retailer: veel klanten willen een product toch ervaren vooraleer ze het kopen. Winkels zijn ook handige retourpunten.