De Nederlandse consument koopt steeds vaker zijn elektronica online. De online omzet in die sector blijft dan ook steeds meer stijgen, terwijl de fysieke winkels met lede ogen moeten toezien hoe hun omzet daalt.
Kwart aankopen online
In het eerste kwartaal van 2016 haalden middelgrote en grote handelaars in consumentenelektronica dan ook 34% meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de fysieke winkels ging de omzet er dan weer met 11% op achteruit. Over het volledige jaar 2015 daalde de omzet in de winkels met 2,5%, terwijl de online omzet met 11% de hoogte in ging.
Het aantal webwinkels gaat dan ook stevig de hoogte in. In het eerste kwartaal van 2016 waren er 1980 webwinkels, bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. Het aantal fysieke filialen daalde daarentegen met 11% in die periode, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.
Dat is ook terug te zien in het online aandeel van de totale omzet die binnen de sector van consumentenelektronica wordt behaald: in 2012 werd 13% van de omzet online gehaald, terwijl dat in 2014 al bijna verdubbeld was naar 24%.