Klacht eBizcuss
In Frankrijk loopt al een tijdje een aanklacht tegen Apple vanwege de keten eBizcuss. Dat was een officiële reseller van Apple, maar de keten vond dat ze onrechtmatig behandeld werd door het bedrijf achter de iPhone en de iPad. Het kreeg immers maar bij mondjesmaat nieuwe modellen ter beschikking voor verkoop, terwijl de eigen winkels van Apple steeds over voldoende materiaal voor verkoop beschikten. Ondertussen heeft de keten de concurrentiestrijd helemaal verloren, want in de zomer van 2012 ging eBizcuss failliet.
Ook in Nederland zijn er al meermaals klachten geweest over de praktijken van Apple. Bij de lancering van de iPhone 5 was het toestel bij geen enkele Apple Premium Reseller te verkrijgen. Ook bij de lancering van de iPhone 4S werden de partners van Apple in de kou gelaten.
Fraude met kortingen
Naast de klacht van eBizcuss wordt er in Frankrijk ook onderzoek gepleegd naar mogelijke kortingsfraude bij een aantal resellers van Apple. Die zouden de verkregen kortingen gebruikt hebben om de marges te verhogen, in plaats van de prijs te drukken voor de klanten.
Dat zou ook verklaren waarom het Franse gerecht eveneens invallen heeft gepleegd bij de twee grootste distributeurs van Apple, Tech Data en Ingram Micro. Die twee bedrijven zorgen voor het verdelen van de producten van Apple naar hun resellers en voor de afhandeling van de kortingen. Hun betrokkenheid bij het onderzoek werd alvast bevestigd aan de Britse technologiewebsite The Inquirer.