RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten

icon
Elektro15 mei, 2013

Kijk- en luistergeld voor toestellen én online diensten

“Sommige spelers in de digitale wereld halen winsten uit film- en andere audiovisuele werken, maar leveren geen bijdrage aan de financiering ervan. Voor een fair systeem is het noodzakelijk om dit fiscale gat dicht te rijden.” Dat staat met zoveel woorden te lezen in een rapport van 700 pagina’s dat een adviescommissie onder leiding van Pierre Lescure, voormalig topman van Canal+, heeft overgemaakt aan de Franse president Hollande (foto).

 

Sinds de jaren 1980 moeten Franse concertzalen, televisiestations en radiozenders een deel van hun opbrengsten storten in een spaarpot waarmee de eigen culturele sector wordt gesubsidieerd. Nu de consument zijn muziek, films en televisieseries volop downloadt van het internet, vaak nog zonder te betalen ook, moet die regeling dringend worden bijgestuurd en uitgebreid tot de “digitale spelers”, zo besluit de Commissie-Lescure.

 

Zij stelt daarom een systeem voor dat neerkomt op een soort kijk- en luistergeld voor digitale apparaten (die de consument toegang geven tot cultuur) en voor online contentdiensten (die de cultuur tot bij die consument brengen).

 

86 miljoen euro per jaar

De Commissie denkt aan een taks van 1% per verkocht item, die zo jaarlijks 86 miljoen euro in het laatje zou brengen. De commissie spreekt zich niet uit over de vraag wie de taks uiteindelijk moet ophoesten, maar de kans is reëel dat de rekening wordt doorgeschoven naar de consument.

 

De fameuze heffing zou nog eens boven op de thuiskopietaks komen die momenteel ook in Frankrijk wordt geheven: “Die taks op privé-kopieën is en blijft essentieel om de creativiteit te financieren, want ze brengt 200 miljoen euro per jaar op”, aldus Pierre Lescure.

 

De regering zou de bewuste taks, samen met andere voorstellen van de commissie, willen verwerken in de begrotingsvoorstellen die ze in november ter goedkeuring aan het parlement moet voorleggen. Iets laat ons vermoeden dat de Apples, de Samsungs en de Googles van deze wereld de Fransen niet zonder slag of stoot hun gang zullen laten gaan…

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan

    De overname van het Italiaanse Unieuro gaf Fnac Darty een flinke boost, maar zonder die uitbreiding was het vorig kwartaal een ander verhaal. Exclusief die acquisitie viel de vergelijkbare omzet immers licht terug (-0,6%).

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN