Keukenartikelen weer in trek
Vooral stofzuigers en apparaten met betere energielabels deden het goed in het laatste kwartaal van vorig jaar. Ook keukenapparaten als friteuses, bakplaten, keukenmachines, blenders, sapcentrifuges en contactgrillen behaalden met 10% een mooie groei, blijkt uit de Nederlandse kwartaalcijfers van GfK Retail Reports. De positieve cijfers werden gestuwd door een aantrekkende huizenmarkt en de toename van energiezuinige apparaten.
Deed de markt voor groot en klein huishoudelijke apparatuur het goed, dan liet de afzet van koffiemachines het afweten. Persoonlijke verzorging behaalde een bescheiden omzetgroei.
Omzet consumentenelektronica daalde
De consument besteedde in het laatste kwartaal van vorig jaar ook veel geld aan smartphones, action cams en 2-in-1 notebooks. Deze producten passen in de aanhoudende trend om altijd en overal ‘connected’ te zijn, wat zich tevens uitte in de verkoop van routers en repeaters voor een goede wifi-verbinding.
De televisieverkopen stegen dan weer met 2% ten opzichte van 2013. Introducties van Ultra HD- en Curved-modellen beloven eveneens groei voor dit jaar. Positieve omzetontwikkelingen waren er op audiogebied met network music streaming (multiroom), docking/ minispeakers en loudspeaker soundbars.
Toch daalde de omzet in consumentenelektronica in het vierde kwartaal in totaal met 1,5%. Het rapport van GfK is te downloaden via deze link.