In 2018 steeg de totale winkelomzet van elektronicaketen Expert met bijna 1% ten opzichte van het jaar ervoor, zegt de keten zonder precieze cijfers mee te delen. Hiermee won Expert naar eigen zeggen een bescheiden marktaandeel en deed de formule het beter dan de markt.
‘Succesvol jaar’
Na twee jaren van flinke groei (zo’n 6% in 2017), ging de omzet van de groep afgelopen jaar bijna 1% omhoog, terwijl de totale markt voor consumentenelektronica een krimp kende van 0,6%. De keten deelt verder geen cijfers mee, maar spreekt van een ‘succesvol jaar’ waarin de financiële prognoses voor 2018 ruim gehaald zijn en er een ‘gezond eigen vermogen’ is. Het bedrijf stelt ook dat zijn naamsbekendheid en serviceperceptie verder verbeterden.
Expert is positief gestemd over 2019: het verwacht groei doordat – naar eigen zeggen – online en offline succesvol gecombineerd zijn in een uniek omnichannel model, waarbij alle verkoop door de winkels van de ondernemers gaat. “We zijn en blijven een vakhandel, dat zit in ons DNA. Ieder besluit dat we nemen en alles wat we doen, heeft dat centrale uitgangspunt, dat gaat niet veranderen,” aldus algemeen directeur Dik Pijl. Expert telt 140 vestigingen in Nederland.