Te enge focus op topsegment
De stap is nodig omdat het bedrijf de jongste drie jaar in de rode cijfers is gedoken. Vorig jaar verdrievoudigde het verlies zelfs tot 29 miljoen euro. Indien niet wordt ingegrepen, is er bovendien niet direct zicht op beterschap.
Loewe, dat zich met ‘Duitse kwaliteit’ bleef richten op het topsegment van de markt, leed zwaar onder de sterke prijsdruk op de toestellen. De concurrentie van Aziatische spelers zoals Samsung en Panasonic is namelijk erg groot. Bovendien bleef het bedrijf zich nagenoeg uitsluitend concentreren op de Europese markt, waar de vraag zwak is.
De onderneming zag haar omzet dan ook terugvallen van 374 miljoen euro in 2008 naar 250 miljoen euro in 2012. In de eerste drie maanden van 2013 zette dat afglijden zich overigens voort: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde het verkoopcijfer verder met 35% naar 43,5 miljoen euro.
Op zoek naar downstreaming en synergievoordelen
Het management wil van de verkregen drie maanden bescherming gebruik maken om de strategie bij te veilen en een partner te zoeken. Dat moet toelaten om synergievoordelen te boeken op het vlak van productontwikkeling, aankoop, productie en verkoop. Een goed jaar geleden ging nog een sterk gerucht dat Apple de producent van luxetelevisies zou overnemen, maar dat werd geen werkelijkheid.
Ook wil Loewe nu een groter gamma op de markt brengen en ook televisies van 800 euro aanbieden via ketens als Media Markt en Saturn. Voorts wil het zijn merkpositionering aanscherpen en meer de nadruk leggen op “my perfect entertainment”.
Het management hoopt alvast meer over de potentiële investeerders te kunnen bekendmaken op de algemene vergadering van aandeelhouders die op 31 juli in Berlijn is gepland.
De procedure van de gerechtelijke bescherming slaat op de groepsonderdelen Loewe AG en de dochteronderneming Loewe Opta GmbH. Andere delen van de groep vallen niet onder de regeling. Bij de grootste schuldeisers van Loewe behoren Deutsche Bank en Commerzbank.