Media-Saturn, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, wordt in één klap één van de grootste verkopers van elektronica online in Europa. De onderneming kondigde woensdag aan dat het online warenhuis Redcoon wordt overgenomen voor een onbekend bedrag. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de verschillende kartelautoriteiten.
Meer dan ooit ‘multichannel’
Met de overname van redcoon onderstreept Media-Saturn Groep, de grootste Europese retailer in consumentenelektronica, zijn grootse online-ambities. “Redcoon past perfect in ons portfolio”, aldus Horst Norberg, CEO van de raad van bestuur van Media-Saturn-Holding GmbH. “Dankzij de overname krijgen we toegang tot het segment van de ‘pure players’ in Duitsland en nog negen andere Europese landen (waaronder België, nvdr.). Redcoon is een gevestigde en betrouwbare retailer op het internet en vormt een mooie aanvulling op de online-activiteiten van onze retailketens Media Markt en Saturn.”
Onafhankelijke dochter
Redcoon blijft als ‘pure player’ enkel en alleen actief in het onlinesegment. Het bedrijf wordt een onafhankelijke dochter van de Media-Saturn Groep en zal worden geleid door Reiner Heckel, die het bedrijf in 2003 oprichtte in het Duitse Aschaffenburg.
“Voor de klanten en werknemers van redcoon verandert er dus niets met betrekking tot de positionering, de bedrijfs- en de prijzenstrategie van de onderneming”, verklaarde Rolf Hagemann, CFO en ondervoorzitter van de raad van bestuur van Media-Saturn en bevoegd voor fusies en overnames.
Redcoon, dat 485 medewerkers telt, biedt circa 24.000 verschillende producten te koop aan, van vrijetijdselektronica over computers, camera’s, telecom, huishoudapparaten maar evengoed boeken, DHZ- en tuinartikelen, sport en fitness tot muziekinstrumenten. Redcoon telt ruim drie miljoen klanten en realiseerde in het boekjaar 2009-2010 een omzet van 354 miljoen euro.