Een week nadat een verbolgen Media Markt-klant de Nederlandse pers haalde toen bleek dat zijn zogenaamd nieuwe computer een tweedehandsexemplaar was, geeft operationeel directeur John Traas publiekelijk toe dat een “ernstige fout” werd gemaakt. De elektronicaketen belooft beter te zullen communiceren wat tweedehands is en wat nieuw.
Nieuw blijkt tweedehands
Een Nederlandse man die recent een laptop kocht bij Media Markt vond daarop belastingsdocumenten en andere persoonlijke data van een vorige eigenaar. Deze laatste had de computer binnengebracht voor een herstelling, waarbij de Media Marktvestiging hem had gezegd dat het toestel niet meer te repareren viel en een nieuw exemplaar meegaf. Blijkbaar werd de computer toch nog hersteld en opnieuw in de winkel geplaatst.
De Telegraaf heeft naar aanleiding van het incidenten tientallen klachten weten te verzamelen van klanten die iets soortgelijks overkwam. Veelal ging het om zogezegd nieuwe producten waarop al foto’s, muziekbestanden en aangemaakte wachtwoorden van eerdere gebruikers werden aangetroffen. Soms waren de sporen evenwel subtieler, zoals batterijen die reeds in het toestel zaten of beschermlaagjes die al van displays waren gehaald.
‘Ernstige fout’
Volgens John Traas klopt het dat geretourneerde en herstelde apparaten bij Media Markt kunnen terugkeren in de winkel als showroommodellen. Als zij echter verkocht worden, wordt het toestel normaliter helemaal leeggemaakt en wordt duidelijk gecommuniceerd dat het om een gebruikt product gaat.
Als dit niet geval was in de voornoemde gevallen, gaat het om een ernstige fout vanwege Media Markt, aldus de operationeel directeur in De Telegraaf. De keten wil daarom in het vervolg beter communiceren over geretourneerde artikelen. Het interne proces zal daartoe worden verbeterd.