RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CeconomyMedia Markt
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie DuitslandNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MediaMarkt verkoopt tegenwoordig 40% minder online

icon
Elektro13 mei, 2022
Shutterstock.com

Ceconomy, de holding achter MediaMarkt en Saturn, zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 19% stijgen. De groei is te danken aan fysieke winkels en dienstverlening, want online kelderden de verkopen met 40%.

Elders zoeken naar marge

In het tweede kwartaal steeg de omzet van Ceconomy met 18,8% tot 5 miljard euro. Het eerdere operationele verlies van 146 miljoen euro is nu wel meer dan gehalveerd tot 62 miljoen euro onder nul. Dat is weliswaar vooral te danken aan Duitsland en Nederland, die in 2021 nog in lockdown waren en dus een zwakke vergelijkingsbasis vormden.

Over de hele eerste jaarhelft steeg de omzet licht met 2,1%, terwijl ook de brutowinst met een bescheiden 12 miljoen euro aandikte tot 212 miljoen euro. De brutomarge verbeterde met 2,2 procentpunt tot 17,1%, dankzij meer fysieke verkopen en een grotere omzet uit diensten. Services en ‘solutions’ bezorgden 54,5% meer omzet en waren goed voor 6,1% van alle omzet in het tweede kwartaal. Door de sterke inflatie maar ook hoge concurrentiedruk kon Ceconomy de prijzen moeilijk verhogen en daardoor zakte de marge op elektronica.

Online over hoogtepunt heen

Vandaag komt een kwart van alle omzet uit online verkopen, voor de coronapandemie was dat nog maar 14%. Dat kwart is wel fors minder dan tijdens de lockdownperiodes, toen een derde van alle verkopen online gebeurden. De online verkopen kelderden in het tweede kwartaal met liefst 40% tot 1,26 miljard euro. In het voorbije halfjaar zakte de online omzet met 28%.

Dat MediaMarkt en Saturn online een sterke terugval meemaken, viel niettemin te verwachten. Mensen keerden terug naar de fysieke winkels door de coronaversoepelingen en de records van vorig jaar worden niet meer gehaald. Andere retailers, van Nike tot Bol.com, zien (in mindere mate) hetzelfde fenomeen.

Nederland krijgt nieuwe ruggengraat

Voor het hele jaar verwacht Ceconomy een lichte omzetgroei en vooral een duidelijke verbetering van de winstcijfers. Het bedrijf heeft namelijk geen last van de oorlog in Oekraïne en met de voorraden gaat het tegenwoordig iets beter, al vormen de lockdowns in China een nieuwe uitdaging. De elektronicaketens zetten daarom in op grotere voorraden, meer verschillende leveranciers en omnichanneloplossingen.

In april krijgt Nederland als eerste zijn ‘Omnichannel Spine’: een informaticasysteem dat de logistiek, informatica en bestelprocessen over alle kanalen heen linkt en synchroniseert. Het moet een mijlpaal worden voor het bedrijf. In de tweede jaarhelft gaat de groep bovendien 120 winkels renoveren.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN