Service 2.0
Media Markt zegt aan RetailTrends dat het caféconcept een nieuw element in ontwikkeling is. De klant zal er kunnen genieten van een kop koffie en tegelijk gebruikmaken van technische voorzieningen. Zo kan er ondertussen bijvoorbeeld een kleine reparatie aan de klant zijn telefoon worden uitgevoerd of installeert Media Markt apps op zijn nieuwe smartphone. Dit gebeurt in een café-achtige ambiance, weliswaar in de winkel maar toch afgescheiden.
Media Markt laat nog onbevestigd met welke partner de keten voor Media Markt Café gaat samenwerken. Niettemin ging de naam van Starbucks al bij wijze van voorbeeld over de lippen.
MediaMarkt Nederland werkt volgens Media Markt-directeur Barry Van Ruiven aan Service 2.0, waarbij consumenten met extra diensten, service, accessoires, content en beleving moeten worden verleid. Ieder winkelcentrum in Nederland zou volgens Van Ruiven een ‘experience centre’ moeten worden, met innovaties zoals het Media Markt Café. Anders is de retail volgens hem ten dode opgeschreven.
Ook stadswinkels
Media Markt richt volgend jaar de aandacht ook op stadswinkels. Er is in Nederland geen ruimte voor meer grote vestigingen, volgens de elektronicaretailer. De keten beschikt hier over vijftig grote winkels en daarmee is ons land vol, aldus directeur Barry Ruiven van Media Markt Nederland in het Algemeen Dagblad.
“Misschien dat er nog een of twee grote winkels bijkomen, maar we gaan ons vanaf volgend jaar richten op kleinere formaten”, zegt Ruiven. Het is volgens hem nog niet bekend waar de stadswinkels komen en hoe ze eruit gaan zien. “Het gaat erom dat we dichter bij de klant willen zijn.”
Media Markt is in 1979 opgericht door vier Duitse ondernemers. Momenteel zijn er ruim vijfhonderd Media Markt-winkels in zeven Europese landen. Media Markt Nederland is onderdeel van de Metro Group. De eerste Nederlandse winkel werd in 1999 in Rotterdam geopend. Ruim dertig vestigingen ontvangen ieder weekend zo’n 550.000 bezoekers.