Op dit moment wordt een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van de introductie van de nieuwe dienst, die ook voor verkopers van dvd’s en blue-rayschijven een impuls moet vormen. Dat meldt Webwereld.
De studie wordt uitgevoerd door branchevereniging Dutch Media Hub. In Amerika is Ultraviolet door de grote filmstudio’s geïntroduceerd als alternatief voor Netflix. Een onderscheidende factor is dat wie een film in de winkel koopt, deze via een code op de verpakking met behulp van Ultraviolet kan streamen naar pc, tablet of telefoon. Daardoor is de film fysiek en digitaal beschikbaar voor de klant. Het streamen gebeurt vanuit een zogenoemde cloud-omgeving. De service bevat bovendien een code, waardoor klanten die de digitale versie van hun gekochte film online zetten via torrents eenvoudig te achterhalen zijn.
Hoe de prijsstelling precies wordt, is nog onduidelijk. Het is waarschijnlijk dat het kopen van de film in de winkel met digitale versie en het louter digitaal aanschaffen van de film dezelfde prijsstelling krijgen. Daarmee moet de verkoop in fysieke winkels een nieuwe impuls krijgen, aangezien deze ernstig lijdt onder illegaal downloaden.