MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy haalt groei uit een toenemend aanbod aan diensten, zoals herstellingen en abonnementen. De elektronicaretailer lanceert ook een eigen marktplaats.
Goed stand gehouden
Waar valt winst te halen in tijden van kosteninflatie en dalende koopkracht? Door oplossingen aan te bieden waar je zo weinig mogelijk voorraden voor nodig hebt, redeneert Ceconomy. Het Duitse moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn ziet sterke groei – en nog meer potentieel – in een dienstenaanbod en het platformmodel.
De elektronicareus zegt goed stand te houden in de uitdagende omgeving en is tevreden over de vraag dit najaar. Ook het afgelopen boekjaar eindigde aan de bovenkant van de verwachtingen. De omzet steeg met 3,2% tot 21,8 miljard euro, terwijl de brutowinst daalde van 237 miljoen euro naar 197 miljoen euro.
“Uitzonderlijk winstgevend”
De groei zat vooral in het segment ‘Services & Solutions’, dat met 21,6% klom tot 1,3 miljard euro. Er was vooral meer groeiende vraag naar reparatiediensten in de SmartBars in de winkels, naar mobiele telefooncontracten en naar garantieverlengingen, waardoor diensten nu al goed zijn voor 6,2% van de totale omzet. Aangezien het segment “uitzonderlijk winstgevend” is, zal de business dan ook verder uitbreiden.
E-commerce was goed voor net geen kwart van de totale omzet, dubbel zo veel als voor de pandemie. Met een eigen marktplaats wil Ceconomy die online evolutie verder versterken. Het platform is er nu in Duitsland, Spanje en Oostenrijk, de Nederlandse lancering is op komst.
De economie bepaalt
Al was er ook in de fysieke winkels duidelijk herstel: de winkels lokten ongeveer 25% meer klanten dan vorig. De groep moderniseert moderniseert momenteel ook het winkelpark. Met Lighthouse heeft de groep bovendien een nieuwe formule: die winkels, waarvan er dit jaar vier openden, zijn grote technologische ervaringscentra.
Voor het komende jaar hangt alles af van de economische omstandigheden. Als de situatie niet verder verslechtert, rekenen MediaMarkt en Saturn op een duidelijke winststijging en een lichte omzetstijging. Als het economisch nog moeilijker wordt, wordt consumentenelektronica echter wellicht kind van de rekening.