Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, ziet dat klanten hun onlinebestellingen vaker in de fysieke winkel komen afhalen. Het bedrijf groeit het sterkst in de Duitstalige landen en het oosten van Europa.
Heldere strategie
Mede dankzij sterke verkopen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wist Ceconomy de omzet op te krikken naar 4,5 miljard euro in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2022/23. In het westen en zuiden van Europa daalde de omzet wel licht in wat de elektroretailer een “uitdagende markt” noemt. Nederland vormt hierop een uitzondering: daar was de groei onder meer te danken aan diensten.
Het aandeel van online in de omzet daalt van 22,9 naar 20,9%. Volgens het bedrijf komen klanten hun onlinebestellingen vaker ophalen in de fysieke winkels. Belangrijkste prestatie is dat Ceconomy het operationele verlies weet terug te dringen van 102 miljoen euro vorig jaar naar 60 miljoen nu.
Topman Karsten Wildberger benadrukt dat de retailer een heldere strategie heeft: “We maken stap voor stap de reis naar een servicegericht platform dat de klant centraal stelt.” Hij is dan ook optimistisch over de groeivooruitzichten voor het volledige boekjaar.