Dankzij grote marketinginspanningen zien MediaMarkt en Saturn de omzet stijgen, maar de marges staan wel licht onder druk. De elektroketens slagen er niet in om kostenstijgingen volledig door te rekenen.
Beter dan verwacht
Ceconomy, de holding boven elektroretailers MediaMarkt en Saturn, boekte in het afgelopen gebroken boekjaar 2021/22 een omzetstijging van 1,9% naar 21,8 miljard euro. Daarmee doet het concern iets beter dan verwacht: de retailer had zelf immers een stagnatie van de verkopen voorspeld.
Er was een sterke vraag naar grote huishoudelijke apparaten zoals wasmachines en koelkasten, en ook naar telecomproducten. Daarnaast wist het bedrijf beduidend meer diensten te verkopen, zoals herstellingen en verzekeringen. De onlineverkopen zijn met een omzet van 5,3 miljard euro nog altijd dubbel zo hoog als voor de pandemie.
Nieuwe marketingcampagne
“Onze robuuste ontwikkeling aan het einde van het afgelopen boekjaar toont aan dat onze maatregelen effect sorteren”, zegt CEO Karsten Wildberger. Verhoogde marketinginvesteringen hadden een positieve impact op de verkopen in het vierde kwartaal. De retailer gaat verder op de ingeslagen weg met de nieuwe marketingcampagne “Let’s Go”, die recent in dertien Europese landen werd uitgerold.
Tegelijk krompen de marges wel, geeft Ceconomy aan. De retailer kon de gestegen kosten niet volledig doorrekenen aan consumenten. Toch zegt het concern helemaal klaar te zijn voor de belangrijke piekperiode die er nu aankomt, met Black Friday en de eindejaarsfeesten.