MediaMarkt en zusterketen Saturn brengen retailmedia nu ook naar hun fysieke winkels. De elektronicaretailers van Ceconomy willen adverteerders aantrekken met in-store advertenties.
Om de cirkel te sluiten
Ook in de fysieke winkels laten beide ketens bedrijven hun producten of diensten nu promoten op tv-schermen. Na de webshops breidt de Ceconomy-groep zijn retailmedia zo fors uit: adverteerders in Duitsland, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en Turkije kunnen advertenties boeken op 21.000 tv-schermen in 650 fysieke winkels, meldt LebensmittelZeitung. Bedrijven die al online reclame maken bij de retailer, kunnen die volgens het bedrijf eenvoudig en zonder al te veel extra kosten uitbreiden naar de fysieke verkooppunten.
Nog voor het einde van dit jaar breidt het aanbod verder uit naar Zwitserland en Spanje, waarna België, Italië en Polen zullen volgen. “De optimale klantenreis combineert digitale en vaste touchpoints naadloos, en we hebben deze cirkel gesloten met InStoreAds en de extra advertentiemogelijkheden direct op het verkooppunt”, zegt algemeen directeur Torsten Ahlers van reclamedochter Media-Saturn Marketing.
Retailmedia zou dit jaar goed zijn voor 13,8 miljard euro aan omzet voor retailers in heel Europa. Volgend jaar verwacht branchevereniging IAB Europe dat dat bedrag zal stijgen tot 17,7 miljard euro. Media-Saturn wil graag een graantje meepikken en kapitaliseren op zijn veertig miljoen klanten met getrouwheidskaart en meer dan 2,2 miljard klantcontacten per jaar.