Smartphones worden banaler en goedkoper
De verkoop van smartphones mag dan wel in de lift zitten, in het hogere segment zwakt de groei af. Eerst moest de nieuwe iPhone van Apple het ondervinden, nu merkt ook het nieuwe vlaggenschip van Samsung, de Galaxy S4, het.
Steeds meer analisten verwachten dan ook dat de toekomstige groei vooral in het goedkopere segment zit. Net daar knagen de Chinese producenten aan het marktaandeel van de leiders: naarmate smartphones meer ingeburgerd raken, wordt het een banaler product met lagere prijzen en kleinere marges.
Toch nog enorme groei
Al neemt dat niet weg dat de resultaten van Samsung nog steeds vooruitgang boeken. Een jaar geleden realiseerde Samsung in het tweede kwartaal van zijn boekjaar immers een omzet van 47,6 biljoen won, nu zal het verkoopcijfer uitkomen tussen 56 en 58 biljoen won.
Het bedrijf zal daar tussen 9,3 en 9,7 biljoen won aan hebben verdiend, wat nog altijd 44% tot 50% meer is dan in dezelfde periode van vorig jaar. Samsung kon het voorbije kwartaal 74 miljoen smartphones verschepen, twee miljoen minder dan begroot.