Opboksen tegen concurrentie
Het bedrijf uit Cupertino verkocht tussen begin april en eind juni wereldwijd 31,2 miljoen iPhones, tegenover 26 miljoen in dezelfde periode van 2012. Dat is een enorme meevaller, nu het merk steeds meer moet opboksen tegen de veel goedkopere smartphones van de concurrentie, met Samsung zelfs als nieuwe marktleider.
De toegenomen verkoop van de iPhones moet de terugval van de verkoop van iPads compenseren. Voor het eerst sinds de lancering van de tablet in 2010 is er immers een daling: het voorbije kwartaal gingen maar 14,6 miljoen eenheden over de toonbank, tegenover nog 17 miljoen twaalf maanden voordien.
Ook de verkoop van de Mac-computers daalde, van 4 miljoen naar 3,8 miljoen. De totale omzet van Apple steeg wel nog met 0,9% tot 35,3 miljard dollar of omgerekend 26,7 miljard euro.
Opvallende terugval in China
Apple deed het vooral niet zo goed in China, waar het verkoopcijfer 14% lager uitkwam dan in hetzelfde kwartaal van 2012, vooral omdat de technologische prestaties van producten van de lokale, veel goedkopere, concurrenten toenemen. Een sterke prestatie neerzetten in de opkomende markten is nochtans levensnoodzakelijk, nu heel wat ontwikkelde markten stilaan een verzadiging kennen.
In Europa kende Apple een daling van de omzet tegenover het derde kwartaal van 2012 met 8%. In Azië (buiten China en Japan) was er zelfs een terugval met 18%. Japan (+ 27%) en de Amerika’s (+12%) konden het globale verkoopcijfer uiteindelijk nog net in de positieve richting sturen.
Voor het vierde kwartaal gaat Apple uit van een omzet tussen 34 en 37 miljard dollar, of 26 à 28 miljard euro.