RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

TomTom overweegt uit consumentenmarkt te stappen

icon
Elektro1 juli, 2013

Smartphones nekken TomToms

De verkoop van de gps-toestellen en kaartabonnementen staat zwaar onder druk door de gratis toepassingen die beschikbaar zijn voor gebruik op smartphones en tablets. Daardoor zal de vraag naar betaalde oplossingen jaarlijks met tien à vijftien procent inzakken, zegt topman Harold Goddijn in een gesprek met NRC Handelsblad.

 

TomTom wil nu focussen op de verkoop van licenties, zoals het bedrijf die nu al aan onder meer Apple levert. Ook de samenwerking met autofabrikanten zou hogere marges geven. Door te stoppen met de consumententak zou het bedrijf meer middelen krijgen om in dit segment te investeren.

 

Voor de nieuw verkochte navigatiesystemen worden de abonnementen op de verkeersdiensten en kaartenupdates trouwens al afgeschaft. De gps-toestellen zijn nu nog goed voor de helft van de omzet van TomTom.

 

Omzet 13% achteruit

Tomtom boekte in het eerste kwartaal van 2013 een omzet van 202 miljoen euro, een daling van 13% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de verkoop van losse toestellen aan particulieren en de inbouw in nieuwe auto’s lag aan de basis van die terugval. Voor heel dit jaar verwacht Tomtom een omzet van 900 tot 950 miljoen euro. Het uiteindelijke resultaat zal grotendeels samenhangen met de evolutie van de autoverkopen.

 

Financieel leed TomTom in het eerste trimester van 2013 een verlies van 2,3 miljoen euro. In dezelfde periode van 2012 bleef de malus nog beperkt tot circa 1,5 miljoen euro.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan

    De overname van het Italiaanse Unieuro gaf Fnac Darty een flinke boost, maar zonder die uitbreiding was het vorig kwartaal een ander verhaal. Exclusief die acquisitie viel de vergelijkbare omzet immers licht terug (-0,6%).

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN