Starbucks heeft zijn zinnen gezet op de Lage Landen. De koffieketen opent donderdag in Amsterdam zijn allereerste binnenstedelijke winkel in Nederland. Het betekent echter het startschot van een uitrol aan hoog tempo. Voor het jaareinde komen minstens tien Starbucksvestigingen in Nederland.
Het heeft flink wat tijd gekost vooraleer de keten er voor durfde te gaan, maar nu lijkt Starbucks overtuigd van de Nederlandse markt. Al sinds 2007 heeft het Amerikaanse enseigne drie koffieshops op de luchthaven van Schiphol. Daarna volgden de stations van Amsterdam, Utrecht en Leiden. Met behulp van die zaken heeft Starbucks onder meer begrepen dat Nederlanders meer ter plaatse koffie consumeren dan « on te go ». Daarom zal de gemiddelde winkeloppervlakte iets meer zijn dan in andere landen.
Over de te openen winkels blijft Starbucks echter nog in het vage. Enkel de openingen van een koffieshop in het station van Den Haag en een tweede Amsterdamse vestiging zijn reeds bevestigd. Voor het overige is er nog geen duidelijkheid of Starbucks al dan niet zal exploiteren met behulp van partners, noch of de nieuwe zaken in de binnenstad of in stations komen.