Ahold sluit haar laatste volledige boekjaar voor de fusie met Delhaize in stijl af. Een uitstekend vierde kwartaal (+4,3%) zorgt voor mooie jaarcijfers (een omzetstijging van 3,8%).
30% meer online omzet
In het kwartaal boekte Ahold een 4,3% hogere omzet (exclusief brandstof), terwijl op jaarniveau de omzetstijging 3,8% bedroeg. Dat staat in het omzetbericht over het vierde kwartaal en het hele jaar 2015, dat Ahold vanochtend publiceerde. Bovengenoemde cijfers zijn gecorrigeerd voor koerswisselingen – de dollar die zich versterkte ten opzichte van de euro heeft een extra positief effect voor Ahold – en voor het feit dat het vierde kwartaal een extra week heeft ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014.
Vooral in Nederland waren de prestaties goed. De identieke omzet groeide in het vierde kwartaal met 3,2%. De online activiteiten ah.nl en bol.com realiseerden liefst 30% meer consumentenomzet ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014. In de laatste week van het jaar brak de Allerhande-website een record met ruim 1,6 miljoen bezoekers. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van week 52 in 2014. Op 23 en 24 december bezochten ruim 3 miljoen klanten de winkels van Albert Heijn.
Marktaandeel AH groeit bijna 1 procentpunt
De prima prestaties rond kerst en nieuwjaar was de afsluiting van een goed jaar voor Albert Heijn. De marktleider voegde in 2015 een indrukwekkende 0,9 procentpunt marktaandeel toe. Het was aanleiding voor Albert Heijn om hierover vanochtend een apart persbericht te versturen, waarin het bevestigt dat het aandeel nu – op basis van Nielsendata – 35% bedraagt.
Dat is opvallend, omdat Ahold normaal gezien liever niet expliciet over het marktaandeel van Albert Heijn communiceert en de prestaties van Albert Heijn verdisconteert in de totale cijfers van Ahold Nederland.
Albert Heijn nu veel beter dan een jaar geleden
Een jaar geleden waren de prestaties van Ahold in het vierde kwartaal heel wat slechter. Het leidde toen tot een ingreep in de organisatiestructuur en het vertrek van Sander van der Laan als AH-directeur en bestuurslid van Ahold. Inmiddels staat Albert Heijn er veel beter voor.
Vandaar ook deze expliciete communicatie, die verwijst naar nieuwe assortimenten – met name in vers en de Allerhande-box – en nieuwe services, zoals het mobiele zelfscannen en de eerste volledige zelfscanwinkel die Albert Heijn in Amsterdam opende. Ook waren de spaaracties volgens Albert Heijn een succes en heeft de supermarktketen stappen gezet om het assortiment gezonder en duurzamer te maken.
VS groeit, Tsjechië daalt
Ook in de VS groeide de identieke omzet van Ahold. Exclusief brandstofverkopen groeide deze omzet in het vierde kwartaal met 1,6%. Een jaar eerder was deze identieke omzetgroei nog een magere 0,3%. Over het hele jaar groeide de identieke omzet van Ahold USA met 0,9%, waar het in 2014 op identieke basis met -0,1% nagenoeg stabiel bleef.
In Tsjechië gaat het Ahold minder voor de wind. Daar daalde de omzet over het vierde kwartaal (gecorrigeerd voor de extra week en tegen constante wisselkoersen) met 1,8% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014. De identieke kwartaalomzet daalde er met 0,5%. Lichtpuntjes voor Ahold zijn de verbeterde omzetontwikkeling bij de voormalige Spar-winkels, die het heeft omgebouwd, en de relatief goede prestaties van de supermarkten.