Twee jaar na de opening van de eerste Okay Direct opent Colruyt Group een derde vestiging van het autonome winkelconcept, opnieuw in Gent. De technologie werd geoptimaliseerd, het assortiment bijgestuurd.
Nieuwe generatie kasten
Op woensdag 4 oktober opent Okay zijn derde Okay Direct-winkel in de Keizer Leopoldstraat in Gent, in de buurt van de Dampoort. Shoppers kunnen er elke dag van de week terecht, dag en nacht. De formule richt zich tot studenten en mensen met onregelmatige of late werkuren, zoals medewerkers in de zorg of van hulpdiensten.
De winkel is 100 m² groot en verkoopt zo’n 500 producten, zowel A-merken als huismerken: verse producten, maar ook kant-en-klare maaltijden en een aantal ‘depannage’-producten zoals toiletpapier en tandpasta. De prijzen liggen in lijn met die van Okay Compact. Klanten kunnen hier sneller en makkelijker winkelen dankzij een nieuwe generatie kasten, ontwikkeld door Colruyt Group Smart Technics en het Nederlandse Innovend. Ook de inrichting werd geoptimaliseerd.
Kijken naar andere steden
Twee jaar geleden verraste Colruyt met de opening van een eerste automatische winkel in de Belfortstraat in Gent. Daarna volgde een tweede, wat grotere vestiging op de parking van een Okay buurtsupermarkt in Lennik. “We openen een nieuwe vestiging in Gent omdat we echt wel toekomst zien in deze winkelformule in een stad als Gent. Er wordt echter ook gekeken naar mogelijkheden in andere steden”, zegt Gert Somers, verantwoordelijke voor Okay Direct.
Klanten krijgen toegang tot de winkel door de QR-code van hun Xtra-app of -kaart te scannen. Met die QR-code kunnen ze vervolgens de deuren van de (koel)kasten openen om producten te nemen. Alle aankopen worden geregistreerd op basis van productdetectie in de rekken. Door de QR-code aan de kassa opnieuw in te scannen kan men elektronisch betalen en de winkel verlaten.