Er zijn drie soorten supermarktbezoekers: gezonde kopers, A-merkshoppers en bewust ongezonde consumenten. Opvallend genoeg maakt die laatste groep 30% uit. De Nutri-Score heeft op hen een omgekeerd effect.
Nutri-Score werkt voor de helft
Spoort de Nutri-Score mensen aan om in de supermarkt gezondere keuzes te maken? Dat klopt lang niet voor iedereen, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Uit een bevraging bij 1156 mensen concludeert de studie dat er drie soorten klanten zijn, waarbij maar de helft zich laat leiden door het gezondheidslabel.
De studie vroeg mensen verscheidene keren kiezen tussen twee producten, zoals yoghurt, chips en granola. Wel verschilde elk product op vlakken: prijs, merk, voedingsclaim (bijvoorbeeld “0% vet” of “bron van vezels”) en Nutri-Score. Zo maten de onderzoekers hoe belangrijk alle eigenschappen waren voor de deelnemers.
Of versterkt ongezonde keuzes
De helft van de shoppers blijkt vatbaar voor de Nutri-Score: zij kiezen doelbewust voor het gezondste product dat beschikbaar is. 20% van de supermarktbezoekers zijn dan weer fervente aanhangers van A-merken. Meestal kiezen zij voor een A-merk, ook wanneer de Nutri-Score lager ligt bij het alternatief.
In de derde groep, die uit 30% van de respondenten bestaat, kiezen mensen daarentegen steevast voor de minst gezonde productoptie. “Wanneer we hen twee identieke producten gaven, waarvan het ene een Nutri-Score C droeg en de andere een Nutri-Score D, kozen zij het tweede product. Als ik producten een C en een B gaf, gingen ze voor de C”, aldus onderzoeker Elke Godden.
“Gezond kan niet lekker zijn”
Waarom? Wellicht omdat ze denken dat dat gezonde dingen niet lekker kunnen zijn, meent Godden. Opvallend is dat de Nutri-Score voor die mensen meer kwaad dan goed doet: “Als een aanzienlijk deel van het winkelend publiek van mening is dat gezonde producten slecht smaken, zal het plaatsen van een gezondheidscijfer op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden.”
In tegenstelling tot voedingslabels werkt het prijsargument wel voor deze ‘ongezonde’ shoppers. Het is namelijk ook de categorie mensen die zeer sterk naar de prijs kijkt, veel meer dan de andere groepen. Om deze mensen dan toch een gezonde keuze te laten maken, werken prijsstrategieën en het goedkoper maken van gezonde voeding dus het beste, aldus de onderzoekers. Het zal alvast koren op de molen zijn van Groen, die pleit voor een afschaffing van de btw op groenten en fruit.