Koffie en chocolade groeien
De groei in fairtrade komt vooral door een stijgend aantal kopers in de segmenten koffie (+21% t.o.v. 2013) en chocolade (+7% t.o.v. 2013). Een relatief klein maar sterk opkomend segment is ‘culinary’, met Oosterse producten als kokosmelk en curry-kruidenpasta’s. Het aantal huishoudens dat fairtrade ‘culinary’ producten koopt, steeg sinds 2011 met 71%.
De groei in 2014 komt ook doordat mensen onder de vijftig meer fairtrade kopen. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist groeit. Dit alles berekende GfK uit een rondvraag over aankoopgedrag onder 6000 huishoudens, uitgevoerd in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.
PLUS grootste stijger
Nagenoeg alle supermarkten in Nederland verkopen vandaag fairtradeproducten, maar vooral bij supermarktketen PLUS worden relatief veel fairtradeproducten gekocht. Het marktaandeel van PLUS binnen de fairtrade-omzet nam vorig jaar toe met 2,1% ten opzichte van 2013.
Op 2 mei start overigens de Fairtrade Week: acties rondom fairtradeproducten van supermarkten, fairtrade gecertificeerde merken, de Wereldwinkel en Fairtrade-gemeenten zouden volgens GfK immers een positieve invloed hebben op het koopgedrag van consumenten. Zo was er vorig jaar in de weken rond de Fairtrade Week (toen op week 44) een stijging zichtbaar in het aantal kopende huishoudens.