Stijging van 10 procent
Een omzet van 2,5 miljard euro in 2013 betekent een stijging van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. Opvallend is bovendien dat 68 procent van die omzet werd gehaald bij supermarkten. Ze zijn daarmee dus veruit het belangrijkste kanaal voor dit soort producten.
Vooral bij vlees hebben supermarkten een grote voorsprong: daar wordt slechts tien procent verkocht door speciaalzaken. De uitgaven voor voedsel zonder duurzaam keurmerk daalden in 2013 met 1,1 procent.
Belangrijkste groeimarkt in voedingssector
Staatssecretaris voor Economische Zaken Sharon Dijksma is tevreden met de ontwikkeling van de duurzame markt: “We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector”, zegt ze aan het ANP.
De Monitor Duurzaam Voedsel bekeek voor zijn rapport de uitgaven van consumenten bij supermarkten (exclusief Aldi en Lidl), bij speciaalzaken en ook buitenhuishoudelijke uitgaven, zoals op restaurant. Zo zou 87 procent van alle consumentenbestedingen aan voedsel in rekening genomen kunnen worden.