Vers met verhaal wint terrein
Versproducten bieden kansen voor producenten die zich naast retail richten op horeca en gemak, zoals met producten die de consument verrassen en inspelen op het aantal eetmomenten. Ook authentieke lokale producten en eerlijk en gezond voedsel zijn steeds belangrijker voor een groeiende groep consumenten. Dit blijkt volgens ABN Amro uit de opkomst van het aantal lokale, kleinschalige versboxen, de consumptie van minder suiker en calorieën en een stijging van het drinken van water.
Producenten kunnen hun producten volgens ABN Amro betekenisvoller maken door – direct of indirect via de retailer – het verhaal achter hun product te vertellen en zich beter op voordelen specifiek voor de doelgroep te richten.
Vergrijzing en eenpersoonshuishoudens
Voor cateraars en groothandels biedt onder andere de vergrijzing en de toename van eenpersoonshuishoudens kansen voor het doorontwikkelen van (verse) food-concepten voor thuisconsumptie. Daarbij staat de groothandel voor de uitdaging om de operationele kosten te verlagen en de inkoopkracht naar producenten te vergroten. De prijsafstand met retail is nog steeds groot en ABN Amro denkt dat dit ten koste gaat van de concurrentiekracht.
Kwaliteit, veiligheid en herkomst
De foodsector kan bovendien haar imago versterken door te focussen op kwaliteit, voedselveiligheid en de herkomst van producten. “Het verhaal achter het product wordt belangrijker om de consument te binden. Zo staat de visserij voor de uitdaging jongere consumenten te verleiden tot het eten van vis door de nadruk te leggen op de gezondheidsaspecten”, vertelt Rob Morren, sector banker Food bij ABN Amro.
“Ook in de vleessector kunnen kansen worden gecreëerd door vleesconcepten te ontwikkelen op basis van smaak, versheid en duurzaamheid volgens de wensen van de consument”.