“Openbaarmaking, rapportering en externe garantie zijn zeer belangrijke en noodzakelijke aspecten van ESG. We mogen echter niet vergeten waarom ze belangrijk zijn. Rapportage is geen einddoel, maar eerder een middel om positieve verandering en actie te stimuleren”, meent Fleur Poets, Global ESG Director bij brouwerijreus AB InBev.
85% van de uitstoot is extern
Van de eerste duurzaamheidsambities tot het ESG-beleid van vandaag heeft AB InBev, net zoals zoveel grote bedrijven, een lange weg afgelegd. “Eerst waren we vooral intern gefocust, gedreven door het optimaliseren van onze eigen processen. Sindsdien zijn we veel breder gaan kijken, ook naar landbouw, verpakking en ga zo maar door. In 2017 zijn zo de eerste externe doelstellingen geformuleerd”, vertelt Global ESG Director Fleur Poets.
De blik verruimen is nodig, want 85% van de wereldwijde emissies van het bier zitten net in scope 3. Scope 3-emissies zijn alle indirecte emissies in de waardeketen, zowel upstream als downstream. Het gaat dan onder meer om transport, distributie en niet het minst afval. Voor AB InBev is het daarom ook belangrijk om aandacht te besteden aan de uitstoot van klanten, van de retailer en het café tot de consument.
Van “seed to sip”
“We zeggen vaak dat duurzaamheid van ‘seed to sip’ gaat, en zelfs nadien. Je moet kijken naar de hele waardeketen, en dat is een complexe oefening. Je moet bijvoorbeeld je relaties met retailers gaan herdenken”, aldus Poets. “Vroeger was sustainability voornamelijk iets intra muros, maar de grote winsten zijn buiten te halen”, beaamt Maarten Dubois, Sustainability Director bij Deloitte. Op de RetailDetail Night deelt AB InBev hoe de grootste brouwerijgroep ter wereld zijn duurzaamheidsdoelstellingen definieert en die samen met Deloitte op de voet blijft volgen.
Alleen al daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk data binnen te trekken – en te delen. AB InBev heeft het Eclipse-platform, waarmee ook leveranciers tot op heel lokaal niveau kunnen weten hoeveel ze uitstoten. Met andere sectorgenoten, van Coca-Cola tot Colgate-Palmolive, heeft de bierbrouwer dan weer het 100+ Accelerator-programma. “Sommige problemen kunnen we niet zelf oplossen. Daarom definiëren we onze uitdagingen samen met partners en laten we bedrijven en start-ups hun oplossing pitchen. De winnaars krijgen een bedrag ter beschikking en mogen hun product piloten”, vertelt Poets.
Hoe meer data hoe beter
Teveel om aan te beginnen voor kleinere bedrijven? “Hoe langer we data hebben, hoe beter we erin worden”, merkt Fleur Poets. “Niet vergeten dat er ook nieuwe rapporteringsverplichtingen op ons afkomen. Vanuit de EU komt er een niet te versmaden wetgevend kader aan – wat ongetwijfeld zal reflecteren in een versnelling van duurzaamheidsacties bij veel spelers.”
Bedrijven kunnen volgens de ESG-director het best beginnen met een materialiteitsstudie: waar ligt de grootste materiële impact? Wie dat in een dashboard giet, kan ook targets gaan definiëren, vult Maarten Dubois van Deloitte aan. Concrete ‘metrics’ en harde doelstellingen helpen, daar zijn Dubois en Poets het roerend over eens. “AB InBev is een heel actie- en target-gedreven bedrijf, dus ook duurzaamheid is helemaal mee verweven in het businessproces. Voor elk jaar stellen we hele duidelijke, gedetailleerd targets, ook voor de korte termijn, die dan telkens worden meegenomen in beslissingsmomenten.”
Zeker sinds het aantreden van topman Michel Doukeris wordt de ESG-agenda gedragen door heel veel mensen en functies binnen het bedrijf. “ESG is uit de silo’s gehaald. Er zijn acht verschillende functies die de ESG-doelstellingen dragen. Duurzaamheidsinvesteringen zijn ook zo verweven met financiële targets bij ons, dat ze niet meer apart te zien vallen. Een duurzaamheidsinvestering is in de meeste gevallen immers ook een businessinvestering”, besluit Poets. “Hernieuwbare energie is vandaag bijvoorbeeld een ‘no-brainer’. Investeringen gebeuren in functie van de markt en die markt vraagt/wijst naar sustainability. Logisch toch?”
Op de RetailDetail Night deelt AB InBev zijn ESG-ervaringen samen met Deloitte tijdens het voorprogramma Sustainability in Retail. Nog op het podium? Xandres, Dressr, Robuust! en vele anderen. Kom je naar de uitverkochte RetailDetail Night? Schrijf je dan nog snel in voor dit voorprogramma.