AB InBev is het jaar sterk gestart: de brouwer verkocht meer bier dan verwacht en slaagt erin het grootste deel van de stijgende kosten door te rekenen naar z’n klanten. Toch staan de marges licht onder druk.
Hogere prijzen
In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht AB InBev 2,8% meer bier en andere dranken, wat beter is dan waarnemers hadden verwacht. De omzet steeg zelfs met 11,1%, onder andere dank zij hogere prijzen: de brouwer rekent de stijgende kosten door naar z’n klanten en zet sterker in op duurdere premium merken. Per hectoliter verdiende het bedrijf 7,8% meer. Wereldmerken Budweiser, Stella Artois en Corona deden 6% beter.
Russische zorgen
Toch zijn er ook zorgen. De marge daalde van 34,7% naar 33,9%, de nettowinst zakte van 842 miljoen euro naar 471 miljoen. Bovendien zal de geplande terugtrekking uit Rusland een afschrijving van wel 1 miljard euro vergen. Toch verwacht AB InBev dat de bedrijfskasstroom (ebitda) dit jaar met 4 tot 8% zal stijgen. Eén van de hefbomen voor groei is digitalisering, met zowel business-to-business platformen als directe verkoop aan consumenten.
Horeca herstelt
In België zag AB InBev z’n marktaandeel in het retailkanaal toenemen, terwijl de horeca tegelijk een sterk herstel toonde: in maart bereikte de verkoop alweer het niveau van 2019. De brouwer verwacht voor dit jaar dan ook een volledig herstel van de horeca-activiteit. De lancering van de twee nieuwe bieren Kwak Rouge en Kwak Blonde werd goed onthaald. Bovendien verwacht de brouwer veel van de festivalzomer: Jupiler en Stella Artois zullen aanwezig zijn op niet minder dan 125 festivals.