AB InBev verkocht in 2021 opnieuw meer bier, maar had wel te kampen met dalende marges. De bierreus verwacht dat die evolutie zich in 2022 zal verderzetten.
Gedeeltelijk herstel
De omzet van AB InBev steeg afgelopen jaar met 15,6% tot 54,3 miljard dollar (48,7 miljard euro). In totaal verkocht het concern bijna 582 miljoen hectoliter bier, bijna een tiende meer dan in 2020. De omzet steeg het sterkst in Midden- en Zuid-Amerika met een groei van respectievelijk 24,8 en 26,3%. De regio Europa-Afrika-Midden-Oosten zag de opbrengsten met 18% toenemen.
Door de stijgende kosten voor grondstoffen, transport en personeel stonden de winstmarges wel onder druk. De brutobedrijfswinst landde op 19,2 miljard dollar (17,2 miljard euro), een stijging met 11,8%. Maar de ebitda-marge daalde met 118 basispunten naar 35,4%.
België
Voor België zijn geen aparte cijfers beschikbaar. Wel stelt het bedrijf dat het horecakanaal in ons land afgelopen jaar nog zwaar getroffen werd door covid-19 en de bijhorende overheidsmaatregelen. In het vierde kwartaal lag de horecaverkoop nog steeds 30% lager dan vóór de pandemie.
In het retailkanaal kon de brouwer zijn omzet verhogen in een sector die licht achteruitging tijdens het vierde kwartaal. “We zijn zelfs teruggegaan naar het niveau van voor de crisis in het laatste kwartaal. Binnen het totale retaillandschap hadden we de grootste omzetgroei onder de FMCG-bedrijven”, meldt het bedrijf. 2021 was voor AB Inbev ook het jaar van de premiumbieren. Het marktaandeel van Victoria blijft groeien, zowel in de horeca als in de supermarkten.