Michel Doukeris, sinds dit jaar de nieuwe topman van biergigant AB InBev, heeft zijn groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken gedaan. Kort samengevat: e-commerce en alternatieven voor bier (zoals hard seltzers) moeten de winst opkrikken en zo de enorme schuldenberg doen krimpen.
Overnamestrategie
Doukeris nam afgelopen zomer het roer over van de bijna legendarische Carlos Brito. Die had met een agressieve overnamestrategie AB InBev uitgebouwd van een bescheiden multinational tot ’s werelds grootste biergroep. Maar dat parcours eindigde met een valse noot: de overname van SABMiller leverde niet de verhoopte synergievoordelen op en zadelde de groep op met een forse schuld terwijl het operationeel niet zo lekker draaide.
Brito werd daardoor deels afgerekend op zijn zwakke plek: de overnames maskeerden het feit dat de organische groei – lees: meer bier verkopen – te wensen overliet. Net op dat vlak had Doukeris in zijn vorige functies bij AB InBev in Azië en Noord-Amerika al veelbelovende dingen getoond. En dus hoopte de markt dat hij die ervaring naar het groepsniveau zou brengen. Afgelopen maandag presenteerde hij aan analisten hoe hij dat wil doen.
Hard seltzers
In de eerste plaats hoopt Doukeris meer te profiteren van de algemene groei van de wereldwijde biermarkt dan zijn voornaamste concurrenten Heineken en Carlsberg. Een klassieke motor van die strategie is de lancering van nieuwe biervariëteiten. Maar Doukeris is vooral een grote believer in de kansen voor drankjes die zich eerder in de periferie van de biercategorie bevinden, zoals hard seltzers (gearomatiseerde spuitwaters met een alcoholgehalte dat vergelijkbaar is met pils), cocktails in blik en limonades met alcohol (AB InBev lanceerde afgelopen zomer Natural Light, limonades met vodka).
De andere pijler van de groeistrategie van Doukeris is e-commerce. AB InBev is overal ter wereld druk aan het timmeren aan een uitgebreid online aanbod voor particulieren. Het is de AB InBev-topman uiteraard niet ontgaan dat het online segment een forse duw in de rug kreeg door de coronacrisis. “Waarom zou ik wel een pizza kunnen bestellen en laten leveren, en geen fris biertje?”, klinkt het met een boutade die De Tijd noteerde.
Voor de duidelijkheid: een dergelijk online platform voor particulieren is er vooralsnog niet in onze contreien, bevestigde een woordvoerster aan RetailDetail. “Maar het is wel duidelijk de ambitie van het bedrijf om dat overal uit te bouwen”, klinkt het nog.